2,5 мільйони електромобілів у світі вже знайшли своїх власників. В Україні – близько 3000, і це лише початок, адже ринок електрокарів у нашій країні щороку зростає на 300-400%.
Люди обирають саме ці автівки через економність і мінімальну шкоду для довкілля. Про ціни, місця зарядних станцій і ремонт журналу «Егоїст» розповів Іван Калита, партнер компанії «Eco Cars» у Львові.
«Я майже рік їжджу на електромобілі Nissan Leaf. Працював в офіційному представництві компанії. Там і дізнався, що вийде така модель. Загорівся бажанням їздити на ній і працювати в бізнесі електрокарів, бо екологія для мене важлива. Півтора роки тому приєднався до компанії «Eco Cars» і відкрив філію у Львові», – розповідає Іван.
– Іване, як Ви оцінюєте український ринок електромобілів?
– Після зняття мита у 2016 стався вибух продажів. Але досі не всі люди готові до того, що більшість електромобілів є суто міським видом транспорту. На одному заряді машина проїжджає 150-200 кілометрів. Зазвичай електрокар купують як другий автомобіль в сім`ю, на якому їздять щодня. Найчастіше чоловіки купують для жінок, щоб вони возили дітей в школу, на гуртки. За офіційною статистикою у 2016 році було продано 290 нових електромобілів і 1144 вживаних. Ми продаємо в основному вживані, але є клієнти, які купували нові.
– Якщо людина хоче далеко подорожувати, яка є альтернатива «Nissan»?
– Якщо відстань до 500 кілометрів, то це або «Tesla», або так звані «плагін-гібриди» (є електромотор і бензиновий/дизельний генератор). «Плагін-гібриди», які популярні в Україні, – це «Chevrolet Volt», BMW i3 rex. На цих машинах можна їхати 70-80 кілометрів на електриці, а потім вмикається бензиновий або дизельний генератор. Нове покоління. Бо Toyota Prius – теж гібрид, але це стара технологія. Там є два двигуни: електричний і внутрішнього згоряння. Машина фактично їде на двох двигунах. А в «плагін-гібридах» основним елементом є електромотор. Також можна обрати електромобіль Ford Focus, BMW i3, Mercedes В-класу.
– Від якої ціни стартують електромобілі?
– «Nissan Leaf» базової комплектації в США коштує приблизно 29 тис. доларів, в Європі – 25 тис. євро, в Україні – 36-38 тисяч доларів (після оплати ПДВ і акцизного збору, доставки).
«Tesla» в Україну завозять, в основному, вже з пробігом, бо немає поки що компанії, яка б офіційно продавала авто цієї марки. Вживані можна купити 2013-14 року випуску. Ціна – від 50 до 92 тис. доларів.
– Які Ви ще бачите причини, окрім мінімальної шкоди на довкілля, для придбання електромобіля?
– Економія. Власникові електромобіля він обходиться приблизно в 10 разів менше у порівнянні з тими, хто має авто з двигуном внутрішнього згоряння.
– А заправних станцій в Україні достатньо?
– Є 400 зарядних станцій. 25 з них – швидкісні.
– Швидкісні..?
– Є різні станції за швидкістю заряджання електромобілів. Стандартно – це за 3 години, наприклад, стільки заряджається «Nissan Leaf» на семикіловатній станції. Вони невеликі, тому можна й вдома встановити, якщо є трифазна мережа. Коштують вони від 500 доларів. Клієнти заряджають вдома і від звичайної розетки за 8 годин – «Nissan Leaf», а «Tesla» – за 24 години. Є ще станції, які заряджають за 1 годину, їхня кількість трохи менша.
Велика частина заправних станцій є на АЗС. Де саме, дивіться на міжнародному ресурсі www.plugshare.com.
– Скільки коштує зарядити електрокар?
– Є зарядні станції безкоштовні. А є платні: якщо до 10 кВт, то 1 грн./хв., якщо до 20 кВт – то 3 грн./хв., якщо до 40 кВт – 5 грн/хв.
– Де ремонтують електромобілі?
– В офіційних представництвах автомобільних марок. Щоправда, «Tesla» офіційно в нас не представлена, тому для її ремонту потрібно шукати сервіс, який таким займається. Електромобіль має значно простішу побудову, ніж авто з двигуном внутрішнього згоряння, тому єдине, що потребує ремонту – це елементи підвіски. Шини такі ж, як в інших автівках. Лише BMW i3 має нетиповий розмір шин.
– На які ще нюанси варто звернути увагу, перш ніж купувати автомобіль?
– Найперше, визначити, де будете заряджати авто. Якщо це багатоповерховий будинок, то треба вивести з лічильника кабель надвір, поставити розетку і спеціальний ящик, щоб захистити від вандалів, і за ніч машина заряджається. Якщо приватний будинок, то можна це робити в гаражі. Проте потрібно перевірити проводку. Має бути сила струму не менше, ніж 16 Ам. А бажано, щоб було з запасом – 25 Ам. Тому, що автомобіль споживає приблизно 3,5 кВт – це трохи більше, ніж звичайний бойлер. Якщо є можливість поставити зарядні станції на роботі, то буде дуже зручно.
Розмовляла Юлія Василина