Тема керування емоціями останнім часом стає все популярнішою. Випадковість? Не думаю. Скоріше за все, це відповідь на зростаючий рівень стресу та мультизадачності, які спадають на долю сучасної людини. Особливо це стосується керівників, які відповідають за великі колективи та організації. Один з провідних світових експертів з емоційного інтелекту Деніел Гоулман, який проаналізував тисячі найуспішніших менеджерів крупних американських корпорацій, стверджує: найбільшого успіху досягають ті, хто в критичний момент може взяти себе в руки і не піддатись гніву, паніці чи апатії, достойно вийти зі складної ситуації.
І дійсно, чим вище людина перебуває на кар’єрних сходах, тим необхіднішим для неї стає емоційний інтелект, і менш важливими є технічні навички.
Одна ситуація може потребувати від керівника м’якості та чутливості, інша витримки і твердості, третя обережності, а четверта – рішучих і ризикованих вчинків. І все це компетенції емоційного інтелекту.
То що ж таке емоційний інтелект?
Емоційний інтелект (Emotional Quotient) – це здатність усвідомлювати та керувати власними емоціями. А також вміння добре розуміти та керувати емоціями інших людей. У кожної людини є емоції. Але щоб зробити емоції управлінським ресурсом, необхідно знати базові техніки емоційного інтелекту і навчитися застосовувати їх на практиці.
У «Школі Емоційного Інтелекту» керівники вивчають десятки програм, які допомагають їм управляти власними емоціями та підвищувати свою ефективність у налагодженні роботи персоналу.
Один з найпоширеніших запитів, з яким до нас звертаються керівники, це керування гнівом. Багато управлінців, перебуваючи на відповідальній посаді, з часом стають дратівливими і емоційно виснаженими. Все це, звісно, негативно відображається на їхній ефективності та відносинах з колективом. І це не дивно. Коли справа йде про відповідальність за сотні людей, за результати діяльності, рішення десятків важливих проблем на день, все це суттєво збільшує емоційне навантаження на психіку людини.
Щоб не заглиблюватися в усі деталі цієї програми, хочу поділитись простим поведінковим алгоритмом, який ви можете використовувати в ситуаціях гніву.
5 кроків для керування гнівом
Крок №1. Проговоріть, через що ви розсердилися.
Усвідомивши емоцію, ви берете її під контроль. Неусвідомлена емоція починає керувати вами. Гнів виникає в ситуаціях, коли хтось/щось стає на перешкоді до задоволення вами важливої потреби, порушує ваші кордони або є загрозою для безпеки. Чітко усвідомте, що запускає ваш гнів.
Проговорюючи свої негативні емоції, ви профілактуєте їхнє накопичення. Накопичені емоції створюють всередені емоційну напругу. Вони стають токсичними для психіки і призводять до неадекватних вчинків. Озвучена емоція знижує свій емоційний потенціал. Вона стає менш зарядженою, відповідно, менш токсичною для вас і оточуючих.
У ситуації гніву промовляйте свої почуття. Наприклад:
• Я зараз незадоволений тим, що…
• Я дратуюся, коли ти…
• Мене обурює, коли я бачу…
Крок №2. Стоп на 10 секунд!
Зробіть кілька глибоких вдихів і видихів. Цей простий спосіб допоможе зупинити зростання напруги і виведе з організму надмірний норадреналін, який виробляється під час роздратування.
Гнів має схильність зростати. І якщо його не зупинити на початковій стадії «незадоволення», або «роздратування», зробити це потім буде складніше.
Крок №3. Поставте себе на місце людини, яка викликала у вас гнів.
Керування гнівом – це багато в чому мистецтво співчуття. У більшості ситуацій гнів виникає через одностороннє сприйняття ситуації. Через небажання подивитися на ситуацію з позиції іншої людини.
Постарайтеся проаналізувати позицію і поведінку іншого учасника ситуації та прийняти їх. Прагнення щиро зрозуміти позицію іншої людини допомагає подивитись на ситуації з іншого боку. Можливо, цей погляд значно розширить ваше розуміння ситуації.
Крок №4. Тепер подумайте над найкращим рішенням у цій ситуації.
Коли «вмикається гнів», відбувається емоційне залипання, і ми фіксуємо увагу на емоції, забуваючи про все інше. Замість того, щоб вирішити ситуацію, під впливом свого гніву ми її сильно ускладнюємо і можемо навіть зруйнувати відносини. При виникненні конфліктної ситуації ставте собі три питання:
· Що я зараз відчуваю?
· Який результат я хочу зараз отримати?
· Які мої дії приведуть до бажаного результату?
Коли ми ставимо собі запитання, активізуються зони мозку, які відповідають за рефлексію, логіку і емоційний контроль.
Крок №5. Говоріть спокійно і впевнено.
Це посилить ваш контроль над гнівом і послабить гнів співрозмовника. Не піддавайтеся на можливі провокації та емоційні випади у ваш бік. Ви взяли гнів під контроль, і тепер вам потрібно утримати його в керованих рамках.
Мистецтво керування гнівом можна освоїти. Агресія в стосунках буде ще дуже і дуже довго. Те, що формувалося мільйони років, відразу не зникне. Але завдяки розвитку свого емоційного інтелекту, ми можемо вчитись краще розуміти свій гнів та послаблювати інстинктивні реакції, замінюючи їх на більш конструктивні способи поведінки. Головне в цій справі – тренування.
Ден Дубравін
практичний психолог, тренер з емоційного інтелекту,
засновник «Школи Емоційного Інтелекту»