Колись двоє львівських лікарів вирішили заснувати спільну справу. І їм це непогано вдалося: щороку ріст компанії подвоювався. Згодом власників стало троє, і це лише зробило її розвиток потужнішим. Непересічна історія Сергія Дядюшка, Станіслава Луговського та Дениса Мельника – співвласників медичної лабораторії «Ескулаб». Вони впевнено рухаються до того, щоб стати національною мережею номер один, бо знають, як зробити це найкраще для людей.
- Троє чоловіків-власників успішного бізнесу – історія непересічна. Як з’явилася ідея створення лабораторії?
Сергій: у 2004 році, коли ще працював хірургом, був донором крові, й тоді у мене виявили гепатит С. Можливості здати аналізи у Львові не було, довелося їхати до Києва. Витративши три свої зарплати, я задумався над тим, чому це настільки дорого коштує і чому працює лише у Києві. Згодом, у 2009 році, помер мій батько, тож старшим у родині став я. Тоді вирішив, що потрібні кардинальні зміни. З’явилася ідея створити лабораторію. Мій досвід, а також досвід знайомих, які живуть за кордоном та періодично проходять діагностику, не нехтують своїм здоров’ям, а мають свідомий підхід у піклуванні про себе, дали поштовх. Мене підтримав мій кум Станіслав. Він, як і я, працював у державній лікарні і теж хотів змін.
Практично від ідеї до запуску лабораторії пройшло три місяці. Відкрили її на базі колишньої лікарні «Електрон» в мікрорайоні Рясне. Відтоді ми дуже змінилися та неймовірно виросли. Єдине, що залишається незмінним: ми прищеплюємо українцям культуру піклування про себе. Щорічна діагностика є нормою, а вчасне виявлення захворювань дає усі шанси одужати та прожити повноцінне життя.

- Як виглядає «Ескулаб» на сьогодні? Маю на увазі мережу, сервіс, послуги.
Сергій: наша мережа охоплює 8 областей та місто Київ. Загалом на сьогодні працює понад 130 відділень. Це не враховуючи партнерів, а саме клінік, готелів, які обслуговуємо на аутсорсі. Ми забезпечуємо їм повністю виконання лабораторної діагностики, що для нас є профільним. Для клінік така співпраця дає можливість змістити акценти на пріоритетніші речі, довіривши лабораторні дослідження професіоналам.
Ще на першому році існування ми зрозуміли, що у лабораторному сегменті головне – це якість. Відчули це завдяки співпраці з клініками репродукції, для яких точність аналізу – найбільша цінність. Ці клініки нас «відшліфували» настільки, що ми побудували систему якості, яка практично унеможливлює помилку чи, вірніше, зводить до мінімуму. Як нам це вдалося? По-перше, перед собою поставили умову – працюємо лише згідно з міжнародними стандартами. Саме тому самостійно вирішили брати участь у системі контролю якості досліджень. Ми постійно проходимо внутрішній щоденний та зовнішній контроль. Окрім того, лабораторія отримала сертифікат на відповідність до вимог стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги». Наразі перебуваємо в процесі отримання ще одного сертифікату ДСТУ ISO 15189:2015 «Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетентності».
Станіслав: з початком пандемії, два роки тому, ми постали перед новим викликом – збільшилась кількість людей, які до цього не користувалися послугами приватних лабораторій. Для себе прийняли рішення, що кожен клієнт має почуватися у відділенні «Ескулаб» безпечно. З операційного боку ми зробили все для того, щоб мінімізувати перебування людини в «Ескулабі»: 15 хвилин – саме стільки потрібно для того, щоб пройти реєстрацію і здати біоматеріал, а якщо пройти реєстрацію онлайн – це ще менше. До того ж зауважили, що більшість людей, боячись інфікуватися COVID-19, намагаються якомога менше контактувати з іншими людьми. Послуга лабораторії «Виклик медсестри додому» була прийнята на ура.
Кожен хоче отримати правдиві результати оперативно. В «Ескулабі» працює власна кур’єрська служба, яка дає можливість забезпечувати транспортування відібраних зразків біоматеріалу, з дотриманням усіх вимог, з відділень до лабораторних комплексів у Львові та Києві.
Денис: хочу підсумувати. Для нас як лабораторії ключовою є якість у всьому. Але ми ставимо перед собою ще одну амбітну мету – допомагати українцям піклуватися про своє здоров’я і робити це вчасно. Наш досвід показує, що є позитивні зрушення: якщо колись людина йшла до лікаря лише тоді, коли симптоми були явні, то зараз усе більше людей піклується про себе і при найменших сумнівах перевіряють. Ми ж хочемо прищепити культуру піклування про власне здоров’я у форматі, коли проходити щорічну діагностику – це така ж норма, як піти в кіно чи зустрітись з друзями.
- Хто серед Вас головний?
Сергій: часто думають, що коли у бізнесу є кілька власників, то після перших зароблених грошей усі посваряться та розійдуться за хорошою українською традицією. Я завжди кажу, що тільки нерозумні люди можуть посваритися в таких випадках. Бо розумні, як правило, між собою домовляться. Ніхто з нас не домінує, ми разом обговорюємо ідеї, кожен наводить аргументи, аналізуємо і стаємо на сторону когось одного.
Денис: наш успіх у тому, що нікому не віддали функціонал генерального директора. Відчувати пріоритетність так, як це може власник, не може жоден найманий працівник. Важливим є суміщення позиції власника та СЕО. Як-от, наприклад, історія Біла Гейтса, Стіва Джобса чи Енді Гроува. Насправді кожен досвід унікальний, і ми не рекомендуємо свій, як універсальний, але наш успіх саме в цьому.
- Дружба сприяє розвитку бізнесу?
Денис: дивлячись, як для кого. Ми – командні гравці, тому нам простіше втрьох. Кожен розуміє, в чому його сильні та слабкі сторони, тому включений там, де відчуває найбільшу продуктивність.
Сергій: у нас щось більше, ніж дружба. Друзі можуть посваритися, а нам не можна. Інакше це буде коштувати дуже дорого. Кожен з нас – різний, проте маємо спільне бачення, доповнюємо один одного й так викристалізовується істина.
Станіслав: це просто правильні відносини. У нас кожен голос вирішальний. Це зовсім інший формат відносин.
- Відпочиваєте теж разом? До речі, звідки енергію берете?
Сергій: відпочиваємо дуже рідко, але систематично. Насправді разом уже стільки всього проговорено, що хочеться нового середовища.
Станіслав: наприклад, я дуже люблю відпочивати в Карпатах, зі своїми собаками гуляти. Обожнюю відвідувати музеї, бував у багатьох містах Європи. Треба повністю відволікатися, але відпочинок має бути конструктивним. Спілкування з мудрими людьми дає постійний ріст. Ми чуємо цікаві ідеї, обговорюємо і пізніше можемо це інтегрувати в нашу справу.
Денис: моє перезавантаження – це подорожі, навіть якщо вдається поїхати лише на два-три дні. Замість нудного 10-денного лежання на пляжі оберу пізнавальну поїздку. До того ж у таких коротких подорожах є час прочитати книжку. Для мене це дуже ресурсно. Також люблю спорт.

- Маєте єдиний принцип у роботі?
Станіслав: принцип раціональності. Кожна думка має бути обґрунтованою, зі всіма погодженою. Водночас наша найбільша цінність – люди. Ті, хто працюють у нас і ті, задля кого працюємо ми.
Денис: ми як чоловіки – всі амбіційні, часом бувають і «міжсобойчики». Проте перемагає той, хто довів, що саме його рішення є найбільш логічним та адекватним. Це може бути й думка керівника напрямку. Нам важливо, коли люди проявляють ініціативу. При цьому як власники намагаємося не втручатися і не нав’язувати свою позицію, а чути працівника, щоб загострити його увагу на тому, що потрібно.
- Серед пацієнтів «Ескулаб» стає все більше популярним. Чому?
Денис: причин для цього багато. Ми постійно апелюємо якістю. Людина, від моменту знайомства з лабораторією і до того, як отримає результати, проходить певний шлях, кожен крок якого є важливим та вирішальним у тому, чи повернеться вона знову до нас. Працюємо, щоб кожен цей крок був комфортним. Ми відкриваємо відділення в невеликих містах, у такий спосіб стаючи територіально ближчими. Змінила ринок лабораторних послуг і пандемія COVID-19, відбулася певна трансформація від пацієнта до клієнта. Якщо на початку заснування компанії людина приходила за оперативним правдивим результатом, то на сьогодні ми говоримо про клієнта, якому важливим є сервіс, додаткові опції, які спрощують користування послугами лабораторії, дають додаткові переваги. Тобто багато вкладаємо у сервіс, який суттєво змінився та зріс, став комфортним для клієнтів як онлайн, так і офлайн.
Станіслав: серцем «Ескулабу» є лабораторні комплекси. Ми постійно реінвестуємо в лабораторію. Це дуже круте відчуття – знайти аналізатор, якого в нас ще немає, але який допоможе робити більше досліджень, давати ще детальніші результати і так допомогти лікарю зі встановленням діагнозу.
- Чи стало важче конкурувати?
Денис: я б швидше сказав, що конкуренція – це завжди цікаво. Колись мій батько дав мені цінну пораду, якою користуюсь завжди: «Що б не було, головне чесно роби свою роботу». Так і працюємо. Зараз більше зосереджені на внутрішніх процесах. Перемагає той, хто має у розпорядженні найрозумніших працівників. Раніше шукали якісного лаборанта, потім – якісну медсестру, тепер – якісного топменеджера.
Станіслав: для нас важливим є кінцевий споживач. Ми знаємо, за скільки часу його треба обслужити, працюємо задля того, щоб він був задоволений і до нас повернувся. На сьогодні ви можете побачити дві-три лабораторії поруч, але черги стоять в одну. Це означає, що ми обрали правильний шлях. І це не тільки у Львові. У нас є стандарт, якого у всьому дотримуємося: у спілкуванні з пацієнтами, у комунікації між собою, з лікарями, з нашими партнерами, з постачальниками активів, обслуговувачами обладнання.
- Ніколи не було бажання залишити цю справу?
Станіслав: ми часто отримуємо пропозиції щодо продажу компанії. Однак, їх не розглядаємо в принципі. Знаємо, що робимо, що повинні робити, як і те, де будемо через 2-3 роки. Денис до нас прийшов 5 років тому, і за той час компанія дуже сильно виросла. У нас зі Сергієм було своє бачення, був досвід, але однаковий, а в Дениса – інший, і це стало новим поштовхом. Правда в тім, що ми отримуємо задоволення від роботи.
Денис: «Ескулаб» росте завдяки нашій харизмі, нашому потенціалу, а в кожного він свій: хтось більше знає, хтось більше може, хтось більше хоче. Наша компанія вже переросла нас, відчуваємо, що треба постійно вчитися. Вона – двигун розвитку.
Сергій: для нас основна місія – створити в Україні справжню національну мережу. Це має бути український бізнес в лабораторній діагностиці номер один, який є зареєстрований у цій країні і відповідно, отримуючи прибутки, вкладає їх сюди ж. Оскільки таке є в кожній країні Євросоюзу.
- Через скільки років вдасться стати мережею №1?
Денис: ми входимо у топ-5, а завершимо рік, думаю, вже у топ-3. У нас є стратегія, за якою маємо бути компанією №1 вже у 2023 році. Не можемо бути першими, не бувши національною мережею. Два головні конкуренти – національні. До того й рухаємося. Вважаю, що створення мережі українського бізнесу – це вираження патріотизму: розвивати своє, будувати своє, вкладати у своє, працювати для своїх.
- Ваша мрія – це щось більше, ніж національна мережа?
Станіслав: хочемо ввійти в історію української медицини, бути прикладом для багатьох у тому, що не лише забезпечили якість виконання аналізів, а змогли зробити набагато більше для суспільства: показали цінність вчасної діагностики для здоров’я і повноцінного життя людини. Не біжимо до лікаря, коли «припекло», не шукаємо закордонних медичних світил, а маємо можливість отримувати якісну діагностику в нашій країні. Впевнений, що «Ескулаб» буде не єдиним нашим проєктом у сфері медицини, скерований на піклування про здоров’я українців. Ми над цим працюємо щодня!
Розмовляла Юлія Осим